Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.11.2006 21:00 - Защо заплака Македония...
Автор: bulmak Категория: Политика   
Прочетен: 3819 Коментари: 3 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Агенция "Фокус"

На 8 септември 2006 г. независимостта на Македония ще изпълни своята 15 -та тинейджърска година. За тези 15 години:
- През 1991 г. България отказа да участва в тристранна конференция с Гърция и Югославия за бъдещето на Македония, без нейно присъствие
- През януари 1992 г. България първа призна независимостта на Македония
- През 1992 г. Русия призна Македония под конституционното й име по време на визитата на президента Елцин в София
- През 1992 г. България предостави дипломатическите си мисии и представителства за представяне на лобиране на приема на Македония в ООН
- През 1992 г. България осигури “зелен коридор” за снабдяване на Македония с горива през цялото време на гръцката икономическа блокада в спора за името
- През 1999 г. България подари на Македония 150 танка и 150 артилерийски системи през 1999 г.
- По време на Косовската криза от пролетта на 1999 г. България оказа икономическа помощ на Македония
- По време на войната от 2001 г. България оказа помощ на македонското правителство с премиер Любчо Георгиевски
- През всичките тези 15 години България предостави икономическа, политическа и логистична помощ на Македония в всички сфери на държавния, икономическия, политическия и обществения живот, с цел бързото интегриране на страната в международните институции и организации, в подготовката й за членство в НАТО, както и за изпълнение на изискванията на Европейския съюз.

Какво направи Македония:
- Създаде проблемът – ако признавате независимостта на държавата, ще признаете ли и нацията?
- Създаде езиковия спор – И ние имаме язик за бугарки...
- Рисуваше българските държавници върху картите на Санстефанска България
- Продаваше горивото, което внасяше от България, заради гръцкото ембарго, на Югославия на тройна цена
- Изгони журналистите, отразяващи парламентарните избори през 1998 г.
- Превърна България в постоянна тема на вътрешнопартийните си борби, родиха се термините български влак и български избори, българска помощ и български летоци/ позиви/.
- Продаде танковете, които им подарихме, след като ги обяви, че са стари и негодни.
- Непрекъснато искаше да регистрира някаква партия на т.нар. македонско малцинство в България
- Малки, по-малки и най-малки македонски лидери обвиняваха България в кражба на история, в кражба на музейни ценности, личности и т.н.

Агенция Фокус:
ВМРО: "През последните 15 години българското общество и държава подкрепят Македония в усилията й да се промени и от тоталитарна югославска република да се превърне в нормална демократична държава, спазваща човешките права и даваща възможност на своите граждани на свободно национално самоопределение. Припомняме, че България първа призна независимостта на Република Македония, с което помогна изключително за нейното международно признаване. По време на югоембаргото отново България беше единствената отворена врата към света за Македония. Когато се разрази косовската криза българската държава изгради със свои средства съоръжения за приемане на косовските бежанци на територията на Република Македония. Да не забравяме и военно-техническата помощ, оказана от България през 2000 година, когато териториалната цялост на Македония беше силно застрашена. На тези примери на добросъседство и добронамереност управляващите просръбски кръгове в Р Македония отговарят с финансиране на сепаратистки, противобългарски организации, като ОМО ”Илинден”, поставящи под въпрос териториалната цялост на Република България. В македонските учебници по история България е представена като враг и окупатор, провеждат се политически съдебни процеси срещу македонски граждани, самоопределили се като българи, извършват се откровени и недопустими провокации към българската история, традиция и култура."

РЕАКЦИИТЕ: Агенция "Фокус"
Николай Камов: През всички години България е поддържала ясна линия на добросъседство към МакедонияПрез всички години България е поддържала ясна линия на добросъседство, на конструктивност в отношението си към Македония. С общи усилия преодоляхме т.нар. езиков спор, за да се стигне до момент, в който след няколко месеца двете държави ще имат различен статут. Статут на държава-членка на Европейския съюз и кандидат. Това каза пред Агенция “Фокус” председателят на Политическа движение “Социалдемократи” Николай Камов. “В този смисъл това, което министър Калфин е заявил, е абсолютно уместно, защото няма как да подкрепяш която и да било държава - съседна или друга и в същото време тя да поддържа към теб въпроси, които поставят под съмнение именно добросъседството”, уточни той и допълни, че “много македонски политици са участвали в политическата борба в Македония, използвайки българската карта”.“Когато всички тези неща останат в миналото, както и ние оставихме в миналото всякакви претенции към Македония, тогава тя ще разчита и на нашата подкрепа”, настоя Камов.

Агенция "Фокус"
Петър Берон: Наблюдава се крайно несиметрично държане на македонските власти спрямо БългарияНаблюдава се крайно несиметрично държане на македонските власти спрямо България. Така депутатът от “Атака” Петър Берон коментира пред Агенция “Фокус” изказването на външния министър Ивайло Калфин, че България няма да подкрепя безусловно евроинтеграцията на Македония и последвалите реакции на македонските медии.“България направи толкова жестове по отношение на Македония - първи я признахме, дадохме оръжие, когато трябваше, подкрепяме я винаги”, допълни Берон. По думите му македонските медии “са остатъци от някогашното сърбоманско влияние и продължават да бълват антибългарски писания”. “Споровете за това що са македонците, дали са различни от българите, какви са били Кирил и Методий и други подобни, по-добре да се решават на академично ниво”, коментира още той. Берон подчерта, че одобрява позицията на българското правителство за това, че се признава държавата, но не се признава отделна нация. “От скопските вестници да чуем нещо хубаво за България - едва ли ще стане скоро. Поне да държат на един добросъседски отношения”, допълни Берон. Той обаче допълни, че “трябва да държим и ние на нашето национално достойнство. Не може Скопие да ни плюе непрекъснато и да пишат и да внушават напълно неверни неща по отношение на историята, а ние тук да седим и да мигаме”.Берон каза още, че Македония трябва да изпълни изискванията, които й поставя Европейският съюз. “Не трябва да се смята, че ние сме поставили условия”, допълни още той.

Агенция "Фокус"
Александър Йорданов: Новият прочит на историята е един от европейските тестове за демокрация София. Пътят на Македония към европейската интеграция неизбежно минава през един сериозен тест за демокрация. Защото новият прочит на историята е един от европейските тестове за демокрация. Това коментира пред Агенция “Фокус” бившият посланик на България в Македония Александър Йорданов, по повод изказването на Ивайло Калфин за подкрепата ни за евроинтеграцията на Македония. Във връзка с реакцията в македонските медии и държавни институции Йорданов заяви: “Тази реакция за нас е предвидима, тя ще отшуми.Аз мисля, че отношенията между нашите две държави са пример за междудържавни отношения в региона”. Ние като политици, дипломати, можем да желаем и да се стремим към още по-добри отношения на основата на приемането на съвременните, модерни европейски ценности, на които се градят отношенията между две държави, коментира Йорданов. “Между България и Македония няма нищо, което да разделя нашите държави. Няма такива събития, няма такива личности и герои. Напротив, цялата ни история говори единствено за разбирателство, за единство, общи цели и общи стремежи”, каза още Александър Йорданов. Надежда БОЧЕВА

Александър Йорданов: Македонците трябва да си напишат европейското домашноКакъв е пътят на Македония към европейската интеграция – това коментира пред Агенция “Фокус” бившият посланик на България в Македония Александър Йорданов

Фокус: Г-н Йорданов, втори ден реакцията на македонските медии след изказването на министър Калфин не стихва. Как си обяснявате това, още повече, че външният ни министър заяви, че ние подкрепяме евроинтеграцията на Македония?Александър Йорданов: Преди всичко искам да подчертая, че българският външен министър много ясно, точно и дипломатично постави един въпрос, който, за съжаление, от десетилетия стои в двустранните отношения. Но никога не се изричаше открито, особено при официални срещи. Спомняме си, че този въпрос или се заменяше с метафори – например за романтиката в историята или направо се заобикаляше. След това изявление положителното е, че този кръг от въпроси, свързани с необходимостта от европейско отношение към общото ни културно-историческо минало, към общите герои в това минало, този кръг от въпроси ще влезе в двустранните отношения между нашите държави, в рамките на нашия приятелски диалог. И това, мисля, че е положително. Бих казал, че това е европейският подход – нещата да се назовават с ясни имена, за да се намери и тяхното добро приятелско решение. Що се отнася до реакцията в Република Македония на това изявление, тя, както и реакцията по повод българското гражданство на бившия им премиер Любчо Георгиевски, е в определен смисъл парадоксална. Защото идва от едни среди, които определят сами себе си като югоносталгични, хора, които четат и разбират и миналото, и настоящето си единствено през призмата на ученото и разбраното в периода на комунистическа Югославия. Тази реакция за нас е предвидима, тя ще отшуми и в дневния ред наистина ще влезе въпросът за това, че пътят на Македония към европейската интеграция неизбежно минава през един сериозен тест за демокрация. Защото новият прочит на историята е един от европейските тестове за демокрация.
Фокус: Тази промяна в отношенията за какъв период, според Вас, ще настъпи.
Александър Йорданов: Аз мисля, че отношенията между нашите две държави са пример за междудържавни отношения в региона. Но ние като политици, дипломати, можем да желаем и да се стремим към още по-добри отношения на основата на приемането на съвременните, модерни европейски ценности, на които се градят отношенията между две държави. Между България и Македония няма нищо, което да разделя нашите държави. Няма такива събития, няма такива личности и герои. Напротив, цялата ни история говори единствено за разбирателство, за единство, общи цели и общи стремежи. От периода на национално-освободителната борба до наши дни.Далеч по-големи, даже огромни, са били проблемите между България и Франция. Или между Франция и Англия. Да не говорим за много други проблеми, с които е изпълнена историята на държавите от европейския континент, които днес са заедно в европейското семейство. И отстрани ние – българите и македонците изглеждаме като хора, които не е ясно за какво спорят. Понеже истината за нашата история, култура, традиция, герои и събития отдавна е изяснена от европейската история. И тук ние може само да бъдем само съгласни с европейците, а не да възразяваме. И може би това е, което тепърва ще научат нашите македонски приятели в Скопие.
Фокус: Вие сте запознат с техните проблеми, кога може да стане това?
Александър Йорданов: Република Македония се намира в един процес на приближаване на момента, в който ще получи евентуално покана за започване на преговори за членство в ЕС. От гледна точка на българския опит от последните години може да се каже, че те ще получат такава покана, аз бих искал до края на годината, но може би – най-късно до следващата година. И след това пред тях ще има един период от 8 – 10 години на сериозни реформи във всички сфери, включително и в тези сфери, към които насочва вниманието и българският министър Ивайло Калфин. В сферата на двустранните добросъседски отношения, в сферата на едно почитане на общото културно-историческо наследство и минало. И от този именно европейски урок нашите македонски приятели не могат да избягат. Те просто трябва и да си научат урока, и да си напишат европейското домашно. Сега дали този урок и това домашно ще го проверява точно България или не, но във всички случаи България ще бъде един от проверяващите на този изпит, на който предстои да се явява след години Македония. Изпита за влизане в Обединена Европа.
Фокус: Пред всяка страна бяха поставени условия, преди да се присъедини и те вероятно няма да направят изключение?
Александър Йорданов: Разбира се. Ние, както виждаме, какви са настроенията в самия Европейски съюз, проблемите, които възникват след всяка нова вълна на приемане на нови страни, можем отсега още да сме сигурни, че изискванията към страните от бивша Югославия и конкретно с случая Македония, ще бъдат още по-големи и още по-големи препятствия ще трябва да се преодолеят. Бих казал, че тези наши българо-македонски спороме са най-малкото препятствие, което много бързо Република Македония трябва да преодолее. Това е въпрос на пренаписване на старите комунистически учебници по нов начин. Което един сериозен учен може да го свърши за няколко месеца.
Фокус: Ние също си пренаписахме учебниците.
Александър Йорданов: Ние в България толкова пренаписвахме учебниците и толкова различни учебници по история имаме сега, че наистина в някакъв момент можем да кажем, че сме прекалено демократизирани дори за европейските представи за демокрация.


Тагове:   македония,


Гласувай:
0



1. dragulov - свалям ти шапка
30.11.2006 21:39
свалям ти шапка, патриоте. Видях и македонския ти блог. Ей това е позиция!
цитирай
2. анонимен - иваноски
14.12.2006 16:52
Живея в североизточна България, познавам българската история, но признавам, че ми е трудно да се ориентирам в ситуацията в република Македония.Коментарите варират от: въпрос на време до кауза пердута..... Все пак благодаря на хората, които ни информират по темата!
цитирай
3. анонимен - иваноски
04.01.2007 18:03
Булмак, следя Утрински вестник и Дневник....Излизат интересни неща дори във вид на антибългарска пропаганда, които ни помагат, защото са много лесно оборими. Забелязвам и тенденция на противопоставяне на СДСМ/македонци/ и ДПМНЕ/бугари/. Ще бъде интересно да коментираш, изявления от рода, че 23.10. не трябвало да бъде държавен празник в Македония, защото ВМРО била българска организация а идеята за автономия - тактика за по късно присъединяване към България.....
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: bulmak
Категория: Други
Прочетен: 314411
Постинги: 17
Коментари: 668
Гласове: 99
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031